UA-58898312-1

Van pijn in je buik en diarree naar positieve voeding

1549233_481392868631495_883506386_n
Omdat ik toevallig deze week een aantal mensen sprak die mij hierover consulteerde, dacht ik laat eens bloggen over dit onderwerp. Een lastig onderwerp! Vaak is het niet duidelijk door artsen aan te wijzen waar de klachten vandaan komen. Vaak ook omdat spierklachten en andere vage klachten ook een rol spelen. Om door de medische molen te gaan moet je best wat kijkfilmpjes van alle kanten incasseren. Dat verhaal zal ik je besparen. Wanneer er medisch niets uit deze onderzoeken komt vallen de klachten vaak onder het prikkelbaar darm syndroom. Er wordt gezegd dat 5 – 20 % van de Nederlandse bevolking last heeft van PDS. De diagnose wordt vooral gesteld bij jongvolwassenen. PDS komt ongeveer twee keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Het advies is veel water drinken, bewegen en vezels eten. Maar wat zijn goede vezels? De klachten worden veroorzaakt door een overgevoelige darmwand of verstoorde bewegingen van de darm. Hoe ontstaat deze overgevoeligheid?

Een signaal?
Echter is het ook een signaal van je lichaam wat je iets wil vertellen. Maar hoe kom je erachter wat het je wil vertellen? Krijg je letterlijk ergens de schijt van? Of ergens pijn in je buik van? Een signaal van stress? Of is er echt iets aan de hand en moet je naar de dokter?

Is het stress?
Je gedachten kunnen soms nog zo besluiten dat ze sterker zijn dan je irrationele angsten, je darmen denken hier duidelijk vaak anders over.
Voeding kan ook stress veroorzaken, niet alleen als je intolerant bent. Een tekort aan vitamine B1 bijvoorbeeld. Daarnaast is er voeding die stress geeft zoals chocolade en koffie.

Of is er ineens een voedselintolerantie die om de hoek komt kijken?
Hoe is het mogelijk dat iets wat volgens de schijf van vijf gezond is, je zo ziek kan laten voelen? Wat is het dat je niet goed doet? Om daar zelf achter te komen moet je een monniken bestaan leiden met een weglaat dieet. Geen lactose, geen koemelk, geen nachtschade, geen citrusvruchten, geen gluten, geen eieren, geen witte suiker, enzv. Dit tot alles uit je darmen is, om het vervolgens weer op te bouwen om er achter te komen wat de tolerantie veroorzaakt. Dit proces kan even duren.

Wat doet voedseltolerantie?
Ik zelf kwam er gelukkig achter doordat ik ineens extreem veel zuivel ging eten. Dit op advies van een voedingsdeskundige die besloot om totaal niet bij mij aan te sluiten en mij als vegetariër een dierlijk eiwitten dieet voor te schrijven. Goed, alles voor de pijn maar gelukkig heeft mijn lichaam wel altijd gelijk en hielp het me met wat ik in ieder geval niet moest doen. Het lastige is, dat de ene intolerantie de andere vaak beïnvloed. Wat er gebeurd in Jip en Janneke taal is dat je darmen voedsel niet goed op kunnen nemen. Dit gaat rotten of gisten en is weer een perfecte voedingsplaats voor bacteriën en schimmels. Er ontstaat een rottende, gistende laag vol negatieve bacteriën, schimmels en onverwerkt voedsel tussen je darmvlokken. Hierdoor neem je minder goede voedingsstoffen op, en laat je meer slechte stoffen door naar je bloed. Deze giftige stoffen gaan in je lijf spoken, wat je lever niet grappig vindt en je spieren meestal ook niet echt.

Is het een te kort aan goede voeding?
Dat kan natuurlijk ook. Heel veel slechte keuzes die we maken hebben heel veel gezonde voeding nodig om de slechte voeding te verwerken.  Zo verbruikt te veel koffie of roken heel veel goede vitaminen en mineralen.

Wat kan je hieraan doen?
Zoals ik al schreef is een monniken bestaan van alles weglaten best zwaar. Als jezelf al het lijstje in je hoofd weet te prenten van wat je niet mag. Als je alle namen bestudeerd hebt die ze als synoniemen op verpakkingen gebruiken. Als je weet wat je dan in vredesnaam nog wel kunt eten. De creativiteit en de keukenvaardigheden daarvoor hebt. Maar ook de discipline van het weglaten weet op te brengen omdat je er te veel last van hebt. Dan mag je al enorm trots op jezelf zijn. Het betekent veel in de keuken staan, niet uit eten kunnen, niet even een snelle hap in de stad, nergens gezellig aansluiten bij het eten en anorexia achtige blikken op je werk. Daarnaast moet je toezien hoe je collega medemens taart en ijsjes naar binnen werkt en vaak zal je ook apart moeten koken van je gezinsleden.

Kortom het is best lastig om hier alleen vanaf te komen. Maar je wilt er ook niet aan denken wat de gevolgen worden als alles vrolijk door blijft rotten in je darmen.
Daarnaast is het niet alleen wat je eet, maar ook in welke vorm, combinatie of welk moment. Met kleine wijzigingen en alternatieven kan je ook al veel verandering te weeg brengen. Maar niet getreurd er is hoop!

Wil je ook van je pijn of diarree af?
Ook hier geloof ik in positiviteit. Je richten op hoe je wilt dat het weer wordt. Maar ook positieve voeding, en een positief benadering van wat je wel mag. Hier heb je ook wel de motivatie voor nodig, maar lukt je steeds beter.

Positieve voeding:
-Voeding als positiviteit voor je geest, je lichaam en je gemoed.
-Meer voedende dingen toevoegen aan je menu naar jou smaak en naar wat jij wilt bereiken.
-Je richten op wat je wilt bereiken: minder klachten, een mooier en schoner lichaam, een beter humeur een betere kwaliteit van leven.
-Een positieve benadering van wat je wel kunt eten.
-Voeding met een positieve invloed op je neurotransmitters voor je hormonen en dus je geluksgevoel.
-Voeding met zo goed mogelijke kwaliteit, precies genoeg met een goede bereiding.
-Geen dieet maar anders eten met positieve drijfveren. Hier heb je ook wel de motivatie voor nodig, maar lukt je steeds beter.
-Natuurlijke voeding als superfood en extra boost, positieve alternatieven.
-Meer smaakwater drinken.
-Combinaties van voeding die goed samenwerken.
-Een snelle en veilige detox.
-Begin de dag als koning.
-Tijd nemen voor eten en genieten.

Als je dat wilt kunnen we door middel van vraagverheldering inschatten of ik degene ben die jouw kan helpen. Ik ben namelijk geen arts! Als iets medisch is, dan is het belangrijk om ook die weg te volgen. Als het valt onder PDS of intolerantie kunnen we een plan maken die past bij wat jij kunt doen en laten in jouw voedingspatroon, zonder het gevoel te hebben als monnik te leven. Ik neem vanwege mijn achtergrond de stress en de symbolische betekenis mee in de gesprekken en in de oplossing. Het voordeel van een plan op maat is dat het uitgaat van jou, maar ook dat we het per week aan kunnen passen als het nodig is. Eventueel kunnen we het dus ook langzaam opbouwen. Daarnaast kunnen we het plan voortdurend bijsturen op jouw situatie. Het zelfhelend vermogen van je lichaam zet een reiniging in gang omdat je ineens heel veel gezonde dingen gaat eten. Onderschat de kracht van gezond voedsel niet. Dit kan positief zijn maar het kan ook medicinaal gaan werken.

Wil je weten hoeveel je al weet van het maken van gezondere keuzes, doe dan de test.

Tagged on: , , ,