UA-58898312-1

Happy Food

anneEen evenwichtige en gezonde voeding
Een eenzijdig voedingspatroon kan je in een vicieuze cirkel brengen. Het zorgt ervoor dat je energiepeil zakt en beïnvloedt daarnaast ook je stemming. Dat zorgt er dan weer voor dat je je neerslachtig voelt waardoor je zal teruggrijpen naar ongezonde voeding en je je nog slechter zal voelen. Dit komt omdat voeding invloed heeft op je bloedsuikerspiegel en op je stresshormonen. Maar ook op je serotoninegehalte wat vitaliteit en hamonie bevordert. Op je dopaminegehalte wat je aanpassingsvermogen vergroot en op je melatoninegehalte wat je nachtrust bevordert.
Door echter rekening te houden met een aantal zaken, kan je voorkomen dat er een vicieuze cirkel ontstaat. Zorg ook dat je verspreid over de dag eet. Drie hoofdmaaltijden en 2 tussendoor momenten houden je bloedsuikerspiegel op peil.

Pluk de vruchten van vruchten
Zorg iedere dag voor een kleurenpalet aan groenten en fruit op je bord! Door te variëren tussen de verschillende groenten en fruit (en dus tussen de verschillende kleuren groenten en fruit) worden er verschillende soorten vitaminen, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen aangebracht.
Eet daarom dagelijks minstens 300 gram groenten en 2 tot 3 stukken fruit. Dit is goed voor je geluksgevoel omdat hormonen hulp nodig hebben van voedingsstoffen zoals vitamine B en vitamine C en mineralen.

Het effect van omega 3
Goede vetten zijn de grondstof voor hormonen.
Omwille van hun aanbreng van goede vetten wordt aangeraden om twee keer per week vis te eten. Vette vis (zoals zalm, paling, haring en makreel) bevat essentiële vetzuren, zoals omega 3, maar aangezien zowel vette als magere vis thuishoren in een gezonde voeding is het ideaal te variëren tussen vette en magere vissoorten.
Kies steeds voor vissoorten die niet worden overbevist en die op een milieuvriendelijke manier worden gekweekt.

Gebruik daarnaast ook regelmatig een olie die rijk is aan omega 3-vetten, zoals lijnzaadolie.

Niet teveel verzadigde vetten
Verzadigde vetten hebben een nadelige invloed op je cholesterol en dus ook op je hormonen. Het beste is meer onverzadigde vetten dan verzadigde vetten.

Koffie, alcohol en chocolade
Koffie, alcohol en chocolade gebruiken heel veel goede voedingsstoffen om in je lichaam omgezet te worden. Hierdoor zijn er minder voedingsstoffen over voor het positieve effect op je hormonen.
Als je ze met mate gebruikt kunnen ze wel een positief effect hebben op je gemoedstoestand, je vitaliteit en je gezondheid. Biologische rode wijn en pure chocolade zijn een positieve keuze.

Voldoende slaap:
Voldoende slaap is belangrijk. In je slaap maak je ook hormonen aan, hierbij is vooral de duur en diepte van de slaap belangrijk. Om goed te slapen heb je ook weer hormonen nodig. Wanneer dit niet in balans is raak je in een vicieuze cirkel. Dit heeft invloed op hoe je je voelt.

Voldoende lichaamsbeweging
Bewegen helpt bij de rol van de neurotransmitters endorfine, serotonine en dopamine voor onze gemoedstoestand. Mensen die voldoende bewegen hebben minder last van psychische klachten. Ook lopen zij minder kans op bijvoorbeeld hartziekten, vaatziekten en diabetes.
Ook voor mensen met chronische ziekten als reuma en een chronische longziekte is het goed om te bewegen. Een goede conditie vermindert hun klachten.
Maar doe vooral iets waar je plezier in hebt!

Meer weten?